vrijdag 10 juni 2011

Kleur dilemma

Kent u dat?, het dilemma van welke kleur rijggaren te gaan gebruiken bij een meerkleurig rijgwerkje?
Ik had het vanochtend bij de start van een nieuw rijgwerk, en daarom zal ik nu eens uit de doeken doen dat op te lossen.

Mijn nieuw te rijgen collier is zwart - wit met een sprankeling erin. Dan moet de kleur garen bepaald worden...daar gaan we;
De hoofdkleur is zwart, dus is zwart garen de eerste optie.
Er komt een bies van parelwitte rocailles in het rijgwerk te zitten, dan is wit garen de tweede optie.
2 opties dus, zwart is de hoofdkleur, mijn witte kraaltjes zijn niet doorschijnend of melkwit zodat het zwarte garen ze grauw kan maken, aha dan wordt het dus zwart garen.
Maar...de sprankeling in het rijgwerk gaat komen van facetjes in de kleur crystal AB, die zijn doorschijnend en als daar zwart garen doorheen gaat dan zie je het garen én ze worden wat grauwig waardoor ze minder sprankelen.

Conclusie:
Door de kleur en de eigenschappen van de gebruikte materialen na te gaan en op een rijtje te zetten bepaal je de kleur van het garen. Voor het rijgen van dit collier ga ik wit garen gebruiken, ook al is de hoofdkleur zwart.

Weet u waar de toevoeging 'AB' voor staat bij kleurbenamingen? Het wordt mij nogal eens gevraagt, en het staat voor Aurore Borale, of wel Regenboog. Als de toevoeging 'AB' achter een kleurnaam staat dan is het een kleur met een soort van olieglansje waarin alle kleurtjes van de regenboog gereflecteerd worden.
Mijn moeder noemde dat vroeger altijd 'zeepbel' kralen, en toen ik dat laatst op een website van een kralenwinkel tegenkwam toverde dat meteen een glimlach van herinnering op mijn gezicht :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

...ik ben altijd nieuwsgierig!